GRUNDEJERFORENINGEN ”GRØNNEVANG”

Vedtægter

(Revideret 22.04.85)

§ 1 Foreningens navn.

Foreningens navn er Grundejerforeningen ”Grønnevang” stiftet den 2. juli 1984.

Hjemsted: Græsted-Gilleleje Kommune under Helsinge ret, der er foreningens

værneting.

§ 2 Foreningens formål.

1. Grundejerforeningen skal forestå etablering, drift og vedligeholdelse af de i § 3, stk. 5, § 4, stk. 1 og § 9, stk. 2 og § 10, stk. 3 i lokalplan nr. 15.9 (link til lokalplanen) nævnte fællesarealer og fællesanlæg.

2. Grundejerforeningen skal i øvrigt udføre de opgaver, som i medfør af lovgivningen henlægges til foreningen.

3. Grundejerforeningen kan varetage medlemmernes fælles interesser af enhver art i forbindelse med de ejendomme der henhører under foreningens område.

4. Grundejerforeningen er pligtig at tage skøde på de i lokalplan 15.9 § 3, stk. 5, § 4, stk. 1 og § 9, stk. 2 nævnte fællesarealer og fællesanlæg.

§ 3 Foreningens medlemmer.

1. De til enhver tid værende ejere af grunde inden for lokalplan 15.9’s område har pligt til at være medlemmer af foreningen.

2. Grundejerforeningen skal være berettiget til med 2/3 majoritet af de på en generalforsamling mødende medlemmer at træffe bestemmelse om, at også ejere af grunde uden for foreningens område kan være medlem af foreningen, eller at grundejerforeningen skal sluttes sammen med en anden grundejerforening.

§ 4 Ekskludering.

Medlemmer, som ikke ifølge tinglyst servitut eller ifølge et kommunalt krav skal være tilknyttet foreningen, vil blive ekskluderet ved kontingentrestance, svarende til et års kontingent.

Ved eksklusion fortabes enhver ret til andel i foreningens formue.

Når et medlem overdrager sin grund eller på anden måde ophører at være ejer af denne, er han fra overdragelsesdagen ophørt at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue.

§ 5 Kontinget.

1. Det årlige kontingent fastsættes af generalforsamlingen. Kontingentet betales helårsvis forud og skal være betalt inden for en måned efter generalforsamlingen.

2. Grundejerforeningen er berettiget til ved opkrævning hos medlemmerne og/eller ved at optagelse af lån at fremskaffe de økonomiske midler, der er nødvendige for udførelsen og administrationen af foreningens opgaver.

3. Er et medlem mere end 1 måned i restance til foreningen kan det pågældende beløb inddrives ad retslig vej, efter at der forinden er givet medlemmet skriftlig påmindelse om inden 8 dage at berigtige restancen samt et rykkergebyr på 100,00 kr., der tilfalder foreningen. Alle omkostninger i forbindelse med inddrivelsen betales af vedkommende restant.

Er restancen ikke indbetalt senest 8 dage før generalforsamlingen, fortabes retten til at deltage i afstemningen på denne generalforsamling samt valgbarhed.

§ 6. Øverste myndighed.

Generalforsamlingen er øverste myndighed. Den årlige generalforsamling afholdes i april måned.

Eventuelle sager, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må fremsendes skriftligt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingen. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen beslutter det, eller når mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer over for formanden skriftligt fremsætter ønske herom.

Som stemmeberettiget regnes alle, der ikke er i kontingentrestance.

Der kan kun afgives 2 stemmer pr. parcel.

§ 7 Indkaldelse til generalforsamling

Generalforsamlingen indkaldes skriftligt med mindst 3 ugers varsel, og senest 8 dage før generalforsamlingen skal formanden skriftligt underrette foreningens medlemmer om eventuelle indkomne forslag til behandling på generalforsamlingen. Sager, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning.

§ 8 Dagsorden for den ordinære generalforsamling

2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år

3. Aflæggelse af regnskab underskrevet af bestyrelse og revisorer

4. Rettidigt indkomne forslag

5. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent

6. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer samt 1 supplelant

7. Valg af 1 revisor

8. Valg af 1 revisorsuppleant

Under eventuelt kan der ikke sættes forslag under afstemning.

§ 9 Generalforsamlingens ledelse og afstemning.

Generalforsamlingen ledes af dirigenten

Afstemningen foregår normalt ved håndsoprækning, men såfremt blot een stemmeberettiget tilstedeværende forlanger skriftlig afstemning, skal dette finde sted. Der kan stemmes ved fuldmagt.

Sager afgøres ved almindeligt stemmeflertal, dog kræver en beslutning om kontingentforhøjelser, optagelse af lån, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side eller vedtægtsændringer, at mindst halvdelen af de stemmeberettigede er til stede, og at mindst 2/3 af disse stemmer for.

Såfremt forslaget, uden at være vedtaget efter denne regel, har opnået en tilslutning fra mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede, afholdes en ny generalforsamling, tidligst efter en måneds forløb og senest 2 måneder efter den pågældende generalforsamling, og på denne kan forslaget – uanset antallet af fremmødte – vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer.

§ 10 Referat.

Der føres protokol over generalforsamlingen, og denne underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer, hvorefter den har fuld beviskraft.

§ 11 Bestyrelsens sammensætning.

Bestyrelsen består af en formand og fire bestyrelsesmedlemmer, valgt blandt foreningens stemmeberettigede. Formanden for Andelsboligforeningen er dog født medlem af bestyrelsen.

Bestyrelsen konstituerer i øvrigt sig selv med formand, næstformand og kasserer.

Bestyrelsen vælges for to år ad gangen, således at 2 medlemmer er på valg i lige år og 2 i ulige år. Det samme gælder suppleanterne. Genvalg kan finde sted.

§ 12 Tegning af foreningen

Foreningen tegnes af formanden eller næstformanden i forening med et andet bestyrelsesmedlem. Afhændelse eller pantsætning af fast ejendom an kun ske efter generalforsamlingens beslutning.

§ 13 Bestyrelsesmøder

Bestyrelsen afholder møder i det omfang, det er nødvendigt, dog kræves mindst en gang pr. kvartal. Formanden eller 3 bestyrelsesmedlemmere kan kræve bestyrelsesmøde afholdt.

Formanden, eller i hans fravær næstformanden, leder møderne.

Sager til behandling kan afgøres ved simpelt flertal.

Ved stemmelighed gælder formandens stemme dobbelt.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er mødt.

§ 14 Administration af foreningens midler

Kassereren modtager indbetalinger og foretager udbetalinger efter formandens anvisninger. Indgåede beløb skal indsættes på konto i bank eller sparekasse med undtagelse af en kassebeholdning på højest 1.000, 00 kr. Der kan kun hæves på kontoen af kassereren i forbindelse med formanden. Kassereren fører en kassebog, samt et medlemskartotek.

§ 15 Revisorer

Generalforsamlingen vælger to revisorer, der skal gennemgå samtlige bilag, afstemme bankkonto, evt. girokonto, samt kassebeholdning.

Revisorerne vælges for 2 år ad gangen, således at 1 er på valg hver år. Genvalg kan finde sted.

Revisorerne kan når som helst foretage kasseeftersyn og skal mindst en gang årligt foretage uanmeldt kasseeftersyn.

§ 16 Regnskabsåret

Regnskabsåret er kalenderåret

§ 17 Betaling af tjenesteydelser

Samtlige hverv i foreningens tjeneste er at betragte som ulønnede tillidshverv. Bestyrelsen kan dog bestemme, at udgifter af særlig karakter (foreningens repræsentation, samt udgifter til telefon, bistand fra fremmed advokat, revisor og lign.) afholdes af foreningens kasse.

§ 18 Særlig bestemmelser.

1. Grundejerforeningen er uafhængig af partipolitiske interesser.

2. Grundejerforeningens vedtægt og ændringer heri skal godkendes af byrådet.

3. Ingen vedtægtsbestemmelse må være i strid med tinglyste deklarationer eller nogen kommunalvedtægt.

§ 19 Fremkommer der spørgsmål,

- hvorom disse vedtægter intet foreskriver, er bestyrelsen pligtig efter bedste evne og overbevisning at afgøre og løse disse, men skal dog fremlægge sagen til medlemmernes godkendelse ved førstkommende generalforsamling. I særdeles vigtige anliggender skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

Del siden